Gimnazijoms

Edukacijos

VAIKYSTĖ IR ŽAISLAI: NUO VIDURAMŽIŲ IKI PRAMONĖS REVOLIUCIJOS

Edukacinės programos „Vaikystė ir žaislai: nuo viduramžių iki pramonės revoliucijos“ yra skirta aktualizuoti vieną iš įdomiausių ir iki šiol mažiausiai tyrinėtų žmonijos praeities tyrimų krypčių – vaikystės kasdienybę, vaikystės atributus ir jų kaitą skirtingais istoriniais laikotarpiais. Programa remiasi Žaislų muziejaus pristatomomis trimis esminėmis ekspozicijomis: viduramžiai, etnografija ir XX amžius Lietuvoje, jas praplečiant pasaulinėmis tendencijomis ir ryšiais. Pristatydami bei aptardami laikotarpius reprezentuojančius eksponatus siekiame atskleisti priežastinius ryšius, lėmusius vaikystės aktualijas: kaip keičiasi vaikystės veiklos ir žaislai, kas lemia temas ir žaislų populiarumą, kaip keičiasi daiktai keičiantis suaugusiųjų gyvenimui, technologijoms bei pramonei. Edukacinės programos uždavinys – įtraukti moksleivius į diskusiją apie vaikystės sampratą skatinant dalyvius remtis asmenine patirtimi ir analizuoti priežastis, kurios šimtmečiais lemia kartų gyvenimo skirtumus; suteikti galimybę dirbti grupėmis ir ieškoti bendrų atsakymų į pateiktus vaikystės kasdienybės tyrimams skirtus klausimus. Šia edukacine programa siekiame atskleisti dalyviams metodus, kaip žmonijos praeitis gali būti tyrinėjama bei interpretuojama, kaip analitinis mąstymas padeda rasti priežastis, lemiančias ne tik vaikystės kasdienybės pokyčius, bet kartu atspindinčias ir besikeičiantį suaugusiųjų pasaulį. Siekiame, kad edukacinės programos dalyviai aktyviai dalyvaudami, diskutuodami ir ieškodami atsakymus į pateiktas užduotis suvoktų, kad vaikystės ir ją pristatantys žaidimo objektai yra ne atsitiktiniai fenomenai ar „tik vaikams įdomi tema“, tačiau kompleksiškai ir integraliai su konkretaus žmonijos laikotarpio gyvensena, turimais ištekliais bei kolektyviniais gebėjimais susiję kultūriniai reiškiniai.

ŽAISLŲ DIZAINAS

Jei pažvelgtumėte į žaislus, su kuriais vaikai žaidė prieš 40-50 metų, pamatytumėte, kaip pasikeitė mus supanti aplinka, kiek daug naujų daiktų atsirado buityje ir kokias medžiagas išmoko žmonės pasigaminti. Pats žaidimo veiksmas nepakito, vaikai naudoja daiktus, kuriuos lengvai gauna, randa ar pasigamina, tačiau tai, ką jais vaizduoja atspindį realijų pokytį. Žvilgterkite, pavyzdžiui, kaip per pusšimtį metų pasikeitė buitinė technika. Plataus vartojimo mikrobangų krosnelė buvo pristatyta 1955 metais, bet pasaulyje išpopuliarėjo tik po 1970 metų. Tik nuo to laiko, kai namuose atsirado šis prietaisas galime tikėtis išvysti tokį daiktą ir žaislų parduotuvėje. Bet per pastaruosius 30 metų galime stebėti, kaip keitėsi to pačio daikto dizainas.

Užsiėmimo metu aptarsime, kaip gaminami ir kodėl keičiasi to pačio žaislo dizainas. Dalyviams bus pasiūlyta ir paties išmėginti jėgas kuriant žaislą. Užsiėmimo trukmė 60 min., 20 minučių paliekame savarankiškam muziejaus ekspozicijų tyrinėjimui.

ŠIUKŠLIADĖŽIŲ ISTORIJA

Galvodami apie tai, kaip anksčiau gyveno žmonės, ką jie mokėjo, žinojo, kodėl vienaip ar kitaip pasielgė, turime išstudijuoti daug šaltinių. Vieni laikotarpiai paliko daugiau žmonijos veiklos pėdsakų, kiti liko mažiau aiškūs ir apčiuopiami. Tikro mokslininko užduotis – įvertinti visus galimus šaltinius ir pasitelkti kuo daugiau metodų, kad būtų galima surastus faktus interpretuoti kuo tiksliau. Tikriausiai, yra ir Jums kilęs klausimas, bet ar tikrai taip buvo? O iš kur jie visa tai žino? Šios edukacijos tikslas yra įtraukti vyresniuosius moksleivius į diskusijas apie praeities rekonstrukciją ir kodėl žmogui yra vertinga pažinti kuo daugiau sričių ir mokytis kuo daugiau dalykų. Užsiėmimo metu bandysime išnarplioti istoriją pasitelkdami kuo daugiau žinių ir remdamiesi asociacijomis. Kelios komandos pademonstruos, kaip panašius faktus gali interpretuoti skirtingi žmonės. Užsiėmimo trukmė 60 min., 20 minučių paliekame savarankiškam muziejaus ekspozicijų tyrinėjimui.

POST SCRIPTUM

Kada paskutinį kartą rašėte klasikinį laišką? Kuo ši veikla ypatinga? Ogi tuo, kad prisėdę rašyti laiško susimąstome apie žodžius ir temas, kurie turėtų išliekamąją reikšmę. Fiziškai gautą laišką žmonės linkę išsaugoti, o elektroniniu būdu atsiųstą vidutiniškai po metų ištrina. Tai žinodamas laiško rašytojas įpareigoja ir susikaupia norėdamas parašyti kažką reikšmingo. Šio užsiėmimo tikslas – pasiūlyti Jums pasirašyti laišką-klausimyną ir užantspaudavo viduramžių stiliumi pasilikti jį patiems sau. Ant laiško pažymėsite datą ir iki jos negalėsite laiško atplėšti. Galbūt po 10 ar 20 metų perlaužę vaško antspaudą atrasite save tokį, koks buvote mokykloje, perskaitysite savo mintis ir bus jauku prisiminti. Paruošėme klausimus, į kuriuos galėsite atsakyti, tačiau palikome vietos ir savoms mintims. Beje, prie maždaug 40-50 metų tai buvo ir smagus žaidimas-anketa, kurią mielai žaidė mokyklose mokiniai ir vieni kitiems siūlė linkėjimus rašyti. „Atminimas – ne vežimas, pora žodžių ir gana“. Užsiėmimo trukmė 60 min., 20 minučių paliekame savarankiškam muziejaus ekspozicijų tyrinėjimui.

Užduotys

Figūrų užduotis

Kryžiažodis

Raidžių užduotis

Adresas

VšĮ „Žaislų muziejus“
Įstaigos kodas 302486753
Šiltadaržio g. 2, LT-01124 Vilnius

Sąskaitos numeriai:
LT257300010134123834
AB SWEDBANK

+370 604 00 449
info@zaislumuziejus.lt

Darbo laikas

Muziejus šiuo metu nedirba dėl šalyje paskelbto karantino
Nuo spalio iki balandžio
I nedirba
II 14:00 – 18:00
III 14:00 – 18:00
IV 14:00 – 18:00
V 14:00 – 20:00
VI 11:00 – 16:00
VII 11:00 – 16:00

Žaislų muziejus © 2021. Visos teisės saugomos

lt_LTLT